Verslag Event 17: Altijd een goed idee! Dag 1

18/04/2017

Event 17: Altijd een goed idee!
Door Eva van der Meer, EventContent

Meteen bij de entree wordt al duidelijk wat de drie pijlers zijn van Event17: beleving, kennis en netwerken. Zo kunnen we ons aanmelden met gezichtsherkenning en worden we ontvangen door een bont geklede artieste die vraagt hoe we heten. Het is die brug tussen online innovatie en offline aandacht die de rode draad vormt in het verhaal van deze vakbeurs.

Verrassend leuk staartje
Op dag één struin ik al vrij snel een gezellig cafeetje in, dat geen café blijkt te zijn maar een stand. Daar kom ik achter nadat ik een kop thee heb besteld en er plots een dame naast me staat die vraagt of ik geïnteresseerd ben in hun nieuwe product. De dame in kwestie is Corine Hamer van EventBranche.nl. Vol trots vertelt ze over het platform dat ze vandaag gaan lanceren: EvenementOrganisaniseren.nl. Nieuwsgierig meld ik me aan voor meer informatie. Op dat moment weten we beiden nog niet dat ons gesprek later die dag een verrassend leuk staartje krijgt. Maar daarover later meer, want ik zie dat de tijd vliegt. Op naar de Content Village, waar zo de keynote van Maarten Hogenhuis begint.

Verbindende kracht
Het verhaal van Hogenhuis, partner en producent bij Xsaga, gaat over de verbindende kracht van live-communicatie. Al snel wordt duidelijk dat het een verhaal is voor eventmerken die groot durven te denken en in staat zijn op een creatieve manier mensen aan hun merk te verbinden. Aan de hand van tien cases onthult Hogenhuis hoe hij dat met Xsaga zelf in de praktijk brengt. Met bewondering kijk en luister ik naar zijn grootse en meeslepende manier van marketing bedrijven. Zijn verhaal is samen te vatten in de volgende tien punten: betrek het publiek, denk na over dé foto, inspireer mensen zo uitbundig mogelijk, sluit aan bij de campagne, maak gebruik van techniek, activeer je (nieuwe) doelgroep, maak het persoonlijk, verras mensen, geef persoonlijke aandacht en zet storytelling in.

Vol inspiratie voor mijn eigen marketingactiviteiten loop ik de zaal uit. Ik heb trek gekregen en haal bij Neyver een vers klaargemaakt broodje. Tijdens het eten bekijk ik de plattegrond van de beurs, op zoek naar leuke stands bij het Inspiration Park. Na mijn laatste hap besluit ik dat ik het beter gewoon kan gaan ervaren en loop ik de beurs weer op.

Kleurrijke dame
Algauw kom ik uit bij de stand van Spiritainment. Standhoudster Marian van Noort ziet me kijken en nodigt me vriendelijk uit om een aurafoto te laten maken. Een wat? Een aurafoto! Dat klinkt spannend. Ik mag plaatsnemen op een stoel achter een grote fotocamera. Naast de stoel staat nog een apparaat, waar een metalen plaatje op vastzit in de vorm van een hand. Als de foto genomen is, leg ik mijn hand op het plaatje en rolt er al snel een foto uit het apparaat. 'Een kleurrijke dame', zegt Marian terwijl ze de foto bekijkt. Het maakt me heel nieuwsgierig naar haar uitleg over de kleuren van mijn energieveld. Ze weet me dingen over me te vertellen waarvan ik dacht dat alleen mensen die me heel goed kennen ze wisten. Heel bijzonder. Ik kan me dan ook voorstellen dat het werk van Spiritainment veel losmaakt bij mensen, niet in de laatste plaats door de warme en luchtige manier waarop de kleurrijke Marian contact met je maakt.

Tip voor het evenement dat niemand wil missen
Ik wandel verder en zie een bekende naam: Aaaaha! the Actor Factory. Leuk om nu ook de mensen achter het bedrijf te ontmoeten. Ik raak in gesprek met Lisette Knijnenburg, die me vertelt wat zij doen op het gebied van live-communicatie. Zo werken ze hier tijdens de beurs aan een prachtig geïllustreerd wandverslag, waar tips op komen te staan van bezoekers aan de stand. Alles wat ze doen, is bedoeld om de energie tijdens events hoog te houden, bezoekers te verrassen en het publiek te betrekken bij wat er gebeurt. En ze laten me meteen ervaren hoe dat werkt: welke tip heb ik voor het evenement dat niemand wil missen? Oei, over dat soort dingen moet ik altijd eerst even nadenken als schrijver. Hoewel, eigenlijk weet ik het wel. Juist voor het evenement dat niemand wil missen, is het belangrijk om vooral ook aan de lange termijn te denken. Dat is mijn tip. Ik ben benieuwd hoe die er straks uitziet op het wandverslag (de foto volgt nog).

Om even een pauzemoment te pakken na alle inspiratie en ontmoetingen ga ik naar de Multimedia Experience, waar een spetterende lasershow te zien is. Onder het genot van een stevige espresso laat ik me meevoeren door het licht en de beats. Langzaam voel ik me onderdeel worden van het geheel, waarin waterdruppels, dolfijnen en lichtstralen voor mij de hoofdrol spelen.

Beauty, brains, professional
Als de show voorbij is, heb ik de smaak van deze technische sfeermaker te pakken. Daarom loop ik vastberaden door naar Hal 7, waar alle stands in het kwadrant Sfeer en Smaak zijn te vinden. Daar aangekomen, wordt mijn aandacht direct getrokken door nog zo'n opvallende naam: De Dames Draaien Door. In de stand spreek ik met elektrisch violiste Danielle van Berkom, die me vertelt dat alle Dames in het team hoogopgeleide artiesten zijn die kunnen levelen met klanten. Want of ze nu spelen op privéfeesten of zakelijke evenementen, de beauties gaan het publiek in met hun draadloze instrument. Contact maken is namelijk niet alleen part of the act, maar is ook de perfecte manier om een blijvende indruk achter te laten bij je gasten.

Kampvuur
Ook de volgende sfeer- en smaakmaker die ik spreek, heeft zo'n een bijzondere manier gevonden om een blijvende indruk achter te laten. Het is Ralph Klaare van De Schildkamp, een congrescentrum in het midden van het land waar bedrijven een indoor outdoor experience kunnen ervaren. Klaare vertelt trots dat hij een compleet indoor bos heeft waar je bij het kampvuur je teambuildingsessie of training kunt evalueren. En als de klant wil dat het een bos bij daglicht is, kan dat ook geregeld worden. Dan kunnen deelnemers bijvoorbeeld teamspellen doen tussen de bomen. En het leuke is dat het altijd mooi weer is in het bos van De Schildkamp. Dus elk uitstapje met je team is voor iedereen leuk, ook voor de collega's die niet zo van modder houden. Dat klinkt mij persoonlijk als muziek in de oren. Ik kan me dan ook goed voorstellen waarom dit nieuwe concept is genomineerd voor de Beste Idee Award 2017.

Internationaal eventmerk
Onderweg naar het plein voor een kopje thee kom ik langs een hele prachtige portfoliowand van kartonnen krukjes. Het blijkt de stand te zijn van FestivalChairs. Deze krukjes zijn in 1999 bedacht door Tim Várdy, die zich er tijdens een bezoek aan het North Sea Jazz Festival over verbaasde dat je nergens stoelen kon lenen of huren. Zo ontstond het idee voor een lichtgewicht opvouwbaar krukje dat ook nog een bedrukt kon worden met bijvoorbeeld sponsornamen. Várdy bouwde zijn product uit tot een internationaal merk en heeft zelfs een Dutch Design-productlijn in de markt gezet. Hoe cool is dat!

Bij een kopje thee hoort natuurlijk iets lekkers, dus mijn hart maakt een sprongetje als ik tijdens het vervolg van mijn beurswandeling langs de stand kom van Print Je Pannenkoek. Ik feliciteer de mannen met hun nominatie voor de Beste Idee Award en smul al snel van een heerlijk pannenkoekje met print.

Wereldrecord brancheborrelen
Om op tijd te zijn voor de borrel van Eventbranche.nl, waar we een poging gaan doen om het wereldrecord brancheborrelen te verbeteren, loop ik snel door naar Hal 8. Aangekomen bij de stand die ik eerder verwarde met een gezellig cafeetje, zie ik dat het er al gezellig druk is. Ik bestel een wijntje bij de bar en hoor Sjoerd Weikamp iedereen die een mooie prijs wil winnen oproepen zijn visitekaartje in te leveren. Terwijl ik mijn kaartje in een van de emmertjes stop, gaat Weikamp verder met zijn verhaal. Hij staat op het punt EvenementOrganiseren.nl officieel te lanceren en kondigt aan dat hij straks drie winnaars gaat blij maken met een gratis bedrijfspresentatie op dat nieuwe platform. Op een groot scherm zien we een video die laat zien hoe het platform eruitziet en dan is het zover: Weikamp bedankt alle branchegenoten die er als eerste bij waren dankzij hun vertrouwen in het platform en verklaart op luchtige wijze dat het nu officieel in de lucht is. En drie keer raden wie een van de winnaars zijn van de fantastische prijs die daarbij hoort... ook mijn bedrijf EventContent staat een jaar lang gratis op EvenementOrganiseren.nl.

Benieuwd naar het verslag van dag 2?

Eva van der Meer is van huis uit creatief vertaler en copywriter, iemand die houdt van online verhalen met een menselijk gezicht. Daarom heeft ze samen met eventfotograaf Bianca de Wit EventContent opgericht, een bedrijf dat als doel heeft de kracht van events te vertalen naar een stevige online handdruk. EventContent verzorgt de communicatie voor, tijdens en na events en maakt complete online eventmagazines die ervoor zorgen dat de impact van elk event behouden blijft, ook nadat de laatste bezoekers vertrokken zijn. Ga voor meer informatie naar www.eventcontent.eu.

 

 

Deelnemers en bezoekers aan het woord
Sprekershuys - <br />Maartje IJzerman
Sprekershuys -
Maartje IJzerman

Ons doel was naamsbekendheid vergroten en netwerken. Ik vond de kwaliteit van de bezoeker erg goed. Leuke contacten opgedaan en ook twee tevreden opdrachtgevers!

Dechesne en Boertje – Pieter Bas Boertje
Dechesne en Boertje – Pieter Bas Boertje

Bezoekers werden tijdens Event 16 uitgedaagd om hun moeilijkste, onoplosbare eventvraag aan ons te stellen. Daarna kregen ze een gratis 15 minuten durend eventconsult. 33 jaar event-ervaring in 15 minuten! Het resultaat: dat we er zelfs de prijs Beste Standconcept mee wonnen!

Aaaaha! the Factory - Erik Peekel
Aaaaha! the Factory - Erik Peekel

Iedereen die een evenement gaat organiseren oriënteert zich op de beurs event. Verspreid over twee dagen bezoekt onze hele doelgroep de Jaarbeurs, daar willen wij niet ontbreken. Op onze stand praten we bij met oude bekenden en we leggen nieuwe contacten.

The Food Line-up -  Maartje Nelissen
The Food Line-up - Maartje Nelissen

Veel bezoekers weten niet dat we meer doen dan food trucks & festivals. Tijdens Event 16 hebben we de bezoeker kennis laten maken met meer concepten van The Food Line-up en daar werd goed op gereageerd! We gingen met veel nieuwe contacten en concrete boekingen naar huis.

X