Plugify maakt boeken van live muziek eenvoudig

13/12/2016

Plugify maakt het boeken van live muziek eenvoudig
Plugify is een prachtig Nederlands product. De online marktplaats voor artiesten wil meer muziek in de wereld brengen en daar willen wij natuurlijk meer van weten! We spreken met Eline Leijten (founder Plugify) over het ontstaan van Plugify en over haar ambities.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan
"Van 2006 tot 2010 was ik zangeres bij de Hermes House Band en stond ik jaarlijks zo'n 70 keer op het podium! Elk jaar hadden we een afsluitend gesprek met boekingskantoren en er was altijd wel iets waar we niet uit kwamen: beperkte marketing, marges te hoog, etc. Zo hopten we van het ene naar het andere boekingskantoor," vertelt Leijten.

Na haar studie Economie en Rechten is ze aan de slag gegaan bij een strategisch adviesbureau. "Na 3 jaar miste ik de voldoening. Ik zat nog steeds in een band en wilde in de weekenden graag optreden en vroeg me af waarom we niet vaker speelden ondanks de daling in het tarief. Tegelijkertijd kreeg ik veel vragen van vrienden die in het huwelijksbootje stapten en vroegen of ik nog wel een leuke band of zanger wist. Een opvallend signaal want deze mensen staan midden in het leven en boeken online hotels, boodschappen en vliegtickets maar snappen niks van muziek boeken." Op het internet was het nog niet mogelijk een artiest geheel online te boeken en zo nam Leijten de beslissing om vraag en aanbod op het gebied van boeken van artiesten bij elkaar te brengen. Plugify was geboren.

Crowdfunding
Een groot onderzoek bevestigde dat Plugify bestaansrecht kon hebben en vooral waarde kan toevoegen. Afgelopen zomer werd een crowdfundcampagne gestart en met groot succes. "Er zijn zelfs tientallen artiesten die in Plugify hebben geïnvesteerd. Dat vinden we echt een compliment!"

In maart dit jaar is Plugify live gegaan. Het bestand van Plugify bestaat inmiddels uit meer dan 500 artiesten en dit blijft groeien. "De belangrijkste reden voor artiesten om bij Plugify aan te sluiten is dat ze het grootste gedeelte van hun gage overhouden en omdat er persoonlijk contact en advies is. Wij geloven in de kracht van persoonlijk contact."

Geen dure tussenpersonen
Van Plugify kan ook de evenementenbranche profiteren. Leijten ziet boekingskantoren als reisbureaus. "Plugify kan je dan vergelijken met een booking.com of Airbnb. Een nieuwe manier om je artiesten te boeken. Ook met de mogelijkheid om je artiest te beoordelen op bijvoorbeeld ervaring en prijs-kwaliteitverhouding." Eventplanners gaan hier dus zeker profijt van hebben: direct contact met de artiest en de laagste prijsgarantie.

Ambities over de grens
Plugify heeft een zinderende start gehad. De crowdfundcampagne is geslaagd en er staat een team van 11 man sterk. De ambities van Leijten reiken over de grens. "We willen Plugify stap voor stap lanceren in Europa. Over een aantal jaar moet Plugify in heel Europa dé manier zijn waarop je live muziek boekt, in alle talen."

Kortom....
Het was een bijzonder jaar voor Plugify en er valt nog genoeg door te ontwikkelen voor dit Nederlandse succesverhaal. Tegelijkertijd blijft Leijten ook nog zingen (via Plugify te boeken natuurlijk). Wat een multitasker! Hier gaan we nog veel van horen!

Op 12 & 13 april is Plugify ook aanwezig bij Event 17 om jou van de nodige inspiratie te voorzien over artiesten en over het makkelijk boeken van artiesten. Nieuwsgierig? Vanaf medio januari kan je je gratis aanmelden voor Event 17 op deze website .

Bekijk Plugify op www.plugify.nl

  

Deelnemers en bezoekers aan het woord
Sprekershuys - <br />Maartje IJzerman
Sprekershuys -
Maartje IJzerman

Ons doel was naamsbekendheid vergroten en netwerken. Ik vond de kwaliteit van de bezoeker erg goed. Leuke contacten opgedaan en ook twee tevreden opdrachtgevers!

Dechesne en Boertje – Pieter Bas Boertje
Dechesne en Boertje – Pieter Bas Boertje

Bezoekers werden tijdens Event 16 uitgedaagd om hun moeilijkste, onoplosbare eventvraag aan ons te stellen. Daarna kregen ze een gratis 15 minuten durend eventconsult. 33 jaar event-ervaring in 15 minuten! Het resultaat: dat we er zelfs de prijs Beste Standconcept mee wonnen!

Aaaaha! the Factory - Erik Peekel
Aaaaha! the Factory - Erik Peekel

Iedereen die een evenement gaat organiseren oriënteert zich op de beurs event. Verspreid over twee dagen bezoekt onze hele doelgroep de Jaarbeurs, daar willen wij niet ontbreken. Op onze stand praten we bij met oude bekenden en we leggen nieuwe contacten.

The Food Line-up -  Maartje Nelissen
The Food Line-up - Maartje Nelissen

Veel bezoekers weten niet dat we meer doen dan food trucks & festivals. Tijdens Event 16 hebben we de bezoeker kennis laten maken met meer concepten van The Food Line-up en daar werd goed op gereageerd! We gingen met veel nieuwe contacten en concrete boekingen naar huis.

X