5 Foodie trends van The Food Line-up

13/12/2016

Bij The Food Line-up, deelnemer van Event 17, werken alleen maar food fanaten, innovatieve voorlopers en conceptbouwers. Kortom, een cateringbureau met frisse ideeën die evenementen naar een hoger niveau tilt. Wij spraken Lotte Wouters (creatief eindbaas The Food Line-up) over de foodie trends van morgen.

1. Detoxen op de werkvloer
Even helemaal ontkoppelen van de dagelijkse drukte en technologie; en terug naar de basis. Catering aangepast op jouw gemoedstoestand en energielevel. Bijvoorbeeld bewust veganistisch lunchen, natuurlijke energiedrankjes, samen dineren van open vuur of zelf in de omgeving foerageren voor salades.



2. DIY (Do it yourself) Catering
De nieuwe trend na food trucks wordt de DIY catering. Catering wordt steeds zichtbaarder op bedrijfsfeesten en evenementen; food trucks promoten het specialisme en geven invulling aan de aankleding en uitstraling. We zien live bereiding van de gerechten. Maar nu gaan we van meemaken naar meedoen! Gasten en bezoekers mogen zelf aan de slag. Denk aan brood bakken, paté maken, fermenteren, bierbrouwen en cocktails shaken. Do it yourself zorgt voor ultieme verbinding met elkaar en met jouw eten.



3. Koop een bedrijfskoe of varken
Niet alleen thuis, maar ook met een bedrijf koop je nu je eigen varken of koe. Je steunt boeren die hun dieren goed verzorgen en volgt jouw Bertha of Hanna tijdens zijn reis van boer tot bord. Tot slot ga je samen genieten van dit gewaardeerde beest. Van kop tot staart gebruikt in pure, stoere gerechten. Ongebruikte delen verdeel je onderling via crowdbutching.



4. Food is a social act
Samen eten en eten delen is de sterkste sociale handeling die er is. En deze tijd schreeuwt om verbinding en caring. Producenten hebben elkaar nodig om hun niche te vergoten, kijk bijvoorbeeld naar samenwerkingen tussen bierbrouwers. Kleinschalige foodproducenten delen hun productiekeuken en start-up-kennis zoals bij Kitchen Republic. In de eventcatering gaan gasten veel vaker maaltijden delen of zelfs samen iets bereiden (zie DIY Catering). Ook eventorganisaties werken beter samen en delen locaties, inrichting en materialen. Verder zien we steeds meer cateringbedrijven die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan opleiden. Immigranten of vluchtelingen vinden door interculturele horeca initiatieven hun plekje in de maatschappij zoals bij Broodje Aap & Linke Soep,The Colour Kitchen of Syr.



5. Botanica
Onze bossen, weilanden, duinen en stadsperkjes staan vol met oneindig veel 'nieuwe' natuurlijke ingrediënten. Neem bijvoorbeeld duizendblad, zevenblad, berenklauw, wilde venkel of pimpernel. Met Emile van der Staak van De Nieuwe Winkel als innovator van deze nieuwe stroming. Zo zie je in de catering dingen als appelmoes met berenklauw, sparrengelei of bermbloemensiroop van De Onkruidenier terug op de menu's.



Deelnemers en bezoekers aan het woord
Sprekershuys - <br />Maartje IJzerman
Sprekershuys -
Maartje IJzerman

Ons doel was naamsbekendheid vergroten en netwerken. Ik vond de kwaliteit van de bezoeker erg goed. Leuke contacten opgedaan en ook twee tevreden opdrachtgevers!

Dechesne en Boertje – Pieter Bas Boertje
Dechesne en Boertje – Pieter Bas Boertje

Bezoekers werden tijdens Event 16 uitgedaagd om hun moeilijkste, onoplosbare eventvraag aan ons te stellen. Daarna kregen ze een gratis 15 minuten durend eventconsult. 33 jaar event-ervaring in 15 minuten! Het resultaat: dat we er zelfs de prijs Beste Standconcept mee wonnen!

Aaaaha! the Factory - Erik Peekel
Aaaaha! the Factory - Erik Peekel

Iedereen die een evenement gaat organiseren oriënteert zich op de beurs event. Verspreid over twee dagen bezoekt onze hele doelgroep de Jaarbeurs, daar willen wij niet ontbreken. Op onze stand praten we bij met oude bekenden en we leggen nieuwe contacten.

The Food Line-up -  Maartje Nelissen
The Food Line-up - Maartje Nelissen

Veel bezoekers weten niet dat we meer doen dan food trucks & festivals. Tijdens Event 16 hebben we de bezoeker kennis laten maken met meer concepten van The Food Line-up en daar werd goed op gereageerd! We gingen met veel nieuwe contacten en concrete boekingen naar huis.

X